HavsfiskeForum.se

Forum för Havsfiske & Havsfiskeutrustning
Aktuellt datum och tid: 26 juni 2019, 19:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 21 april 2019, 00:22 

Artlista: Torsk 18,0
Sej 5,0
Lubb 4,5
Långa 2,8
Bleka 3,2
Vitling 1,48
Rötsimpa 0,32
Knot
Sandskädda
Glyskolja
Makrill
Stensnultra
Till sommar blir det en tur till Åndalsnes, med fiske efter bland annat Långa på riktigt djupa vatten. Sådär djupt att man vill ha ett sänke på 600-700 gram. Rullen som ska monteras på spöt är en Shimano Tekota 700 LC. Under mina tio fiskeresor till Norge har jag gjort några observationer vad gäller spön.
- Långa spön är jobbiga att ha att göra med när man har tungt bete/sänke.
- Korta spön är jobbiga att ha att göra med när man ska dra upp en elak fisk från stora djup(100-150 meter eller mer). Ju kortare spö desto fler pumpningar helt enkelt.

Den större delen av tiden har man ju dock inte fisk på kroken. För närvarande sneglar jag på Savage Gear SALT Nordic Big game 6ft 3" 30-70lbs. Nån som använt det till fiske efter elaka fiskar på djupet som kan säga nåt om;
a) Hur bekvämt det är när man drar upp en pilk eller ett sänke på 600-700 gram?
b) Hur det är att drilla stora arga Långor(eller andra stora arga fiskar från djupt vatten) med det?
c) Generell kvalitetskänsla och robusthet, samt några ord om rullfästet.

Nån som har nåt att säga om andra spöns lämplighet för ändamålet utifrån a, b, c frågorna?
Ser helst att prislappen är under 2000:-.

InläggPostat: 28 maj 2019, 21:33 

Artlista: Håkärring 18 kg, Harstad, Norge
Lubb ca 6-7 kg, Harstad, Norge
Blåkäxa ca 0,6 kg, Harstad, Norge
Torsk ca 7 kg, Harstad, Norge
Havskatt ca 5, kg, Harstad, Norge
Gös 11,26 kg, Ralången, Sverige
Abborre 1,65 kg
Gädda 9,95 kg
Mört 0,7 kg
Usling skrev:
Till sommar blir det en tur till Åndalsnes, med fiske efter bland annat Långa på riktigt djupa vatten. Sådär djupt att man vill ha ett sänke på 600-700 gram. Rullen som ska monteras på spöt är en Shimano Tekota 700 LC. Under mina tio fiskeresor till Norge har jag gjort några observationer vad gäller spön.
- Långa spön är jobbiga att ha att göra med när man har tungt bete/sänke.
- Korta spön är jobbiga att ha att göra med när man ska dra upp en elak fisk från stora djup(100-150 meter eller mer). Ju kortare spö desto fler pumpningar helt enkelt.

Den större delen av tiden har man ju dock inte fisk på kroken. För närvarande sneglar jag på Savage Gear SALT Nordic Big game 6ft 3" 30-70lbs. Nån som använt det till fiske efter elaka fiskar på djupet som kan säga nåt om;
a) Hur bekvämt det är när man drar upp en pilk eller ett sänke på 600-700 gram?
b) Hur det är att drilla stora arga Långor(eller andra stora arga fiskar från djupt vatten) med det?
c) Generell kvalitetskänsla och robusthet, samt några ord om rullfästet.

Nån som har nåt att säga om andra spöns lämplighet för ändamålet utifrån a, b, c frågorna?
Ser helst att prislappen är under 2000:-.

Jag har ett spö som står o samlar damm som jag byggde -79. 8 fot långt. Klingan är en Oceanic IGFA 80 lbs. Spöfodral finns också.
Spöet finns i Kalix.
Jag köpte ihop delarna från ELGE sportfiske o då har jag varit av den kräsne sorten så det var kvalitet på grejorna som jag köpte då.
Bild
Bild

Spöet är bra och bra aktion i det också. Jag har haft det till mina Norgeresor när jag har varit i Harstad o fiskat håkärring.
Det var barnarov när jag fick en på 18 kg. Jag hade ca 1,6 kg i sänke p g a strömmande vatten i sundet som vi fiskade i på ca 350 m djup.

Några större långor har jag inte fått. Havskatt runt 5 kg har jag bärgat o lubb på 6-7 kg som större fiskar utöver håkärringen.
600 + frakt. Emballaget kommer att bestå av ett vattenledningsrör i lämplig diameter av sådan här modell.
Bilaga:
image.jpg
image.jpg [ 3.68 KiB | Visad 189 gånger ]

/Stefan

InläggPostat: 31 maj 2019, 23:02 

Artlista: Torsk 18,0
Sej 5,0
Lubb 4,5
Långa 2,8
Bleka 3,2
Vitling 1,48
Rötsimpa 0,32
Knot
Sandskädda
Glyskolja
Makrill
Stensnultra
Tackar för erbjudandet. Har dock redan hunnit köpa ett Savage Gear SALT Nordic Big game 6ft 3" 30-70lbs.

InläggPostat: 1 juni 2019, 06:26 

Artlista: Håkärring 18 kg, Harstad, Norge
Lubb ca 6-7 kg, Harstad, Norge
Blåkäxa ca 0,6 kg, Harstad, Norge
Torsk ca 7 kg, Harstad, Norge
Havskatt ca 5, kg, Harstad, Norge
Gös 11,26 kg, Ralången, Sverige
Abborre 1,65 kg
Gädda 9,95 kg
Mört 0,7 kg
Usling skrev:
Tackar för erbjudandet. Har dock redan hunnit köpa ett Savage Gear SALT Nordic Big game 6ft 3" 30-70lbs.

Ok! Då vet jag det!

/Stefan

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]