HavsfiskeForum.se

Forum för Havsfiske & Havsfiskeutrustning
Aktuellt datum och tid: 21 november 2018, 22:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Utan linspridare?
InläggPostat: 26 februari 2014, 21:31 

Har aldrig använt en rulle utan linspridare men börjar nu titta på en ny rulle och det lutar åt en modell utan. En riktigt nybörjarfråga, hur gör man rent praktiskt när man vevar hem linan, styr man den för att den ska fördela sig över spolen på något sätt och i så fall hur?

Inläggsrubrik: Re: Utan linspridare?
InläggPostat: 26 februari 2014, 21:56 

Artlista: Kveite 75,5Kg
Marulk 19,5kg
Långa 19,1Kg
Torsk 14Kg
Sej 12 Kg
Gädda 5,6kg
Regnbåge 1670gr
Abborre 1150gr
Makrill 600gr
Man kan behöva peta till linan lite nu och då med tummen men linan är ganska "snäll" och lägger sig på ett bra sätt på rullen av sig själv.
Tvekade också innan jag köpte en rulle utan linspridare, såg stora hinder i hur linan skulle trassla och att man inte alls skulle få in nån snits med tummen att styra linan och att man skulle skära sig på linan och sjutton mardrömmar till.
Men lyckades undvika den lilla elaka demonen som satt på min axel och lurade i mig en massa tok och när jag väl provade rullen i skarp läge uppe i Nordnorge så gick det bra från början och efter några timmars fiske så tänkte jag inte ens på avsaknaden av linspridare...
Så är den enda nackdelen du hittar på rullen du spanat in att den saknar linspridare, så tycker jag du ska slå till...
Av lite nyfikenhet, vilken rulle är det du funderar på?

InläggPostat: 27 februari 2014, 08:28 

Har inte riktigt bestämt det än. Velar lite mellan Daiwa Saltist eller Avet.
Lutar nog just nu mer åt Avet och då kanske en MXJ 6/4. Alltså en lite smalare spole och tvåväxlad, verkar fortfarande gå på mycket lina.

InläggPostat: 27 februari 2014, 12:30 

Artlista: Kveite 75,5Kg
Marulk 19,5kg
Långa 19,1Kg
Torsk 14Kg
Sej 12 Kg
Gädda 5,6kg
Regnbåge 1670gr
Abborre 1150gr
Makrill 600gr
Inte kommer du bli missnöjd med nån av dom rullarna, det du möjligen tycker du förlorar i linspridaren får du igen i grymma bromsar och en härlig kvalitet i övrigt...
Själv fiskar jag mest med Okuma Andros 5Ns, den ser löjligt liten ut och är en Narrow men sväljer ändå ca 350m lina och är en riktig arbetshäst trots sin storlek...
Jag upskattar den höga utväxlingen på den rullen (6,4:1), är nog den skillnad jag tycker bäst om om jag jämför med en Ambassadeur 7000 tex...
För egen del har jag inte förstått nyttan med en lågväxel, men har å andra sidan inte provat på nån rulle som är flerväxlad heller. På dom fiskar jag fått har jag klarat att pumpa upp dom med högväxeln, men är möjligt att man ändrar inställning om man får på en riktigt stor Kveite.....

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]