HavsfiskeForum.se

Forum för Havsfiske & Havsfiskeutrustning
Aktuellt datum och tid: 16 december 2018, 05:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Helnessund maj 2014
InläggPostat: 11 februari 2014, 08:20 

Hej!

Jag är på väg till Helnessund för första gången och behöver all hjälp jag kan få av er gamla rävar, man vill ju lyckas hyfsat när man kommer dit!

De arter jag är mest intresserad av är hälleflundra och torsk modell större, visserligen hade det varit roligt med lite andra och udda arter också, men men.

Har någon tips på bra områden/positioner för flundra och stortorsk?

Tack!

/A

Inläggsrubrik: Re: Helnessund maj 2014
InläggPostat: 14 februari 2014, 01:58 

Artlista: Kveite 75,5Kg
Marulk 19,5kg
Långa 19,1Kg
Torsk 14Kg
Sej 12 Kg
Gädda 5,6kg
Regnbåge 1670gr
Abborre 1150gr
Makrill 600gr
Jag åker upp till Helnessund v30, detta blir det 9e året i rad jag åker dit...
Vet inte vilken erfarenhet du har eller hur ni planerar att fiska men kan ge lite råd så får du väl sålla det du har nytta av...
Ta er ut med båtarna mot Utgrund (ni får sjökort i båten och plotter/ekolod sitter i dom) och på väg ut dit leta efter grundtoppar som sticker upp till 10-50m med större djup runt ikring..
Vi driftar i stort sett uteslutande från toppen och ner längs sidorna på toppen och fiskar med pilk, jigg eller hel sej, vikter på 200-500g beroende på vilket djup ni ska ner på, försöker följa botten någorlunda med betet och fortsätter ofta drifta tills vi är av toppen, får vi fisk så går vi tillbaka och driftar igen...
Ser ni ingen fisk på ekolodet (stim av småsej framför allt) så sitt inte kvar nån längre stund på den toppen utan åk vidare och sök av nästa topp..
Hittar ni stora sejstim så lägg er ovanför stimmet och sänk ner betet så ni fiskar precis under själva stimmet, där hittar ni fisken som äter småsejen...
Förra året hittade vi den större torsken på djupare toppar, toppar som stack upp till 90 m med betydligt djupare vatten runtom så det verkar variera en hel del där uppe mellan åren...
Det du kan räkna med att få upp med detta fiska är torsk, sej och Lubb, vi har även fått uer, kolja, havskatt, makrill, marulk, kveite och nån mer art som ströfångster på detta sätt...
Kommer vi upp på en drift där det hela tiden slår på små lubbar så flyttar vi på oss, är för visso bra fighters för sin storlek men är hemska att kroka av med sina hårda käftar...
Vi har även letat på toppar utanför fyren men dom ligger på 90 m eller djupare, ska ni ner till dessa så bör ni nog skaffa 500g pilkar som dyker snabbt, rörpilkar tex...
Sen beror det ju på vad ni får för väder, blåser det mycket vill/kan ni inte ta er ut, såna dagar har vi jagat makrill och lusuer inomskärs, har provat fiska efter torsk också men är inte så skoj att dra torsk under 2 kg...;P
Sen går det säkerligen meta plattfisk också för det finns mycket sandstränder på öarna där men har aldrig testat detta fiske själv så vet inte hur det går till...
Vet också att folk har trollat inomskärs efter kveite med har inte provat detta heller så kan inte ge några användbara råd i frågan..
Fyll på med mer frågor så ska jag svara efter bästa förmåga, oavsett om det gäller fiske, campen eller resan...
Är en ny arrangör som har resan i år men dom ska driva den i samma anda som Bosse gjort under föregående år så förhoppningsvis så blir det minst lika bra som det varit

InläggPostat: 7 mars 2014, 13:41 

Tack!

Bra info, skall testa det mesta du sagt!

Någon mer med erfarenhet från området som kan tipsa om torsk och flundrafisket? Kanske också vad man går efter om det blåser för mycket för att gå utomskärs med lillbåtarna...

Tack på förhand!

//A

InläggPostat: 8 mars 2014, 09:59 

Artlista: Kveite 75,5Kg
Marulk 19,5kg
Långa 19,1Kg
Torsk 14Kg
Sej 12 Kg
Gädda 5,6kg
Regnbåge 1670gr
Abborre 1150gr
Makrill 600gr
Du kommer få ett sjökort vid campen och frågar du så kommer dom visa vilka områden som är bäst att fiska inom när du är där så tror inte den biten behöver bekymra dig så mycket, det löser sig...;P
Finns en mack där ni bor som säljer fiskegrejer om det är nåt ni glömt eller tagit slut, priserna är väl inte dom bästa men kan vara värt det om man märker att man missat nåt....

InläggPostat: 9 mars 2014, 10:05 

Artlista: Bleka 5.5 kg
Nordisk bläckfisk(8 armad) 2.0 kg
Blåkäft 1240 g
Glyskolja 0.100 kg
Sej 14.2 kg
Havskatt 0.450 kg
Hågäle
Knaggrocka 4.5 kg
Knot 880 g
Kolja 2.0 kg
Kummel 4.0 kg
Uer 2.1 kg
Lubb 6.7 kg
Långa 11.8 kg
Makrill
Marulk 0.3 kg
Pigghaj 4.o kg
Rödknot 0.190 kg
Rödspätta 1.2 kg
Skädda
Skrubba
Torsk 10.1 kg
Vitling 1 kg, Glasvar 1 kg
Hej,har aldrig varit i Helenesund men finns det sandbottnar där finns det ju med största sannolikhet även en del plattfisk där. Det kan vara kul att lägga nåra timmar på om man t e x blåser inne. Det finns färdiga plattfisktackel runt 30 spänn som funkar utmärkt. Om det är lite större rödspätta där bör man nog knyta ett eget likadant tackel med framförallt lite kraftigare krokar.Sandmask,borstmask å mussla är väl det ultimata betet men kan vara lite knepigt att få tag på. Räka å strimmlor av sill är utmärkta beten å lätta att få tag på. En del fiskar enligt uppgift bra på Gulp men där har jag ingen uppfattning. Plattfisken är ju en underbar matfisk,filèa å stek den panerad eller ta med den hem hel(urtagen och utan huvud,och klipp bort taggarna vid fenorna,annars sticker den hål på plastpåsarna)och rök den.

Använd lättare utrustning,inte så kul med ett 30 lbs spö.
Skitfiske på er.

InläggPostat: 11 mars 2014, 14:34 

Tackar!

Bra tips om både plattfisken och macken!
Jag sörplar i mig all bra information :)

/A

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]