HavsfiskeForum.se

Forum för Havsfiske & Havsfiskeutrustning
Aktuellt datum och tid: 15 oktober 2018, 17:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Stora tråden om Åndalsnes
InläggPostat: 3 september 2012, 22:04 

Vi har bokat ny tripp till Åndalsnes sista helgen i September (långhelg) - var där förra året samma tid. Förhoppningsvis blir det djupmete efter långa/lubb, några fina sejar, men denna gången hoppas jag också att vi tar lite kummel under riktat fiske, kanske också någon större vitling.

Lite funderingar till er Rolexar som varit där mycket, eller andra hugade, eller "skippern" själv :) ...:

Vi tog ett gäng långor en bit utanför vita fläcken förra året, blåkäxa, hågäle och plogjärnsrocka blev bifångster. Brukar ni också få lubb på samma ställe (vet att ni Rolexar, brukar vara i de trakterna) eller tar ni lubb på något annat ställe? I så fall var? Vi fick nämligen ingen lubb förra året och hustrun hotar med att om jag inte kommer hem med lubbfilé (hennes favorit) så får jag inte åka igen... ;)

Och nyfiken fråga - jättelångan på 18 kg som ni tog under agnfiske (har jag för mig) - var högg den - ute i isfjorden eller avvek agnfiskarna från planerna... :) ?

Har lite tips på platser för kummeln från Bosse Halls blogg, och tacklet verkar vara mete med sillfilé. Andra tips tas gärna emot...

Rapport kommer såklart...

InläggPostat: 13 september 2012, 09:00 
Site Admin

Artlista: Blågylta 230 gram
Blåkäxa,
Bläckfisk 10-armad 4,0 kg,
Glyskolja,
Hågäle 1,23kg,
Håkäring 210kg,
Kolja 3,6kg,
Knot 0,31kg
Lubb 9,6kg,
Långa 21 kg
Marulk 6,5kg,
Makrill
Moratorsk 0,875kg
Pigghaj 6,3kg
Plogjärnsrocka 10,0kg
Sandskädda 0,56kg
Sej 15,5kg
Skrubbskädda 0,7kg
Torsk 9,8kg
Uer 1,5 kg
Vitling 1,4kg
Hmmm, det är ju ett helt år sedan vi var där senast. Vad jag minns, eller iaf tror mig minnas, är att det är mycket sparsamt med lubb runt vita fläcken. Lubb fiskas nog med fördel längre västerut i fjorden, typ i höjd med Innfjorden. Både på norra och södra sidan. På norra sidan skulle i fiska blålånga men fick en balja smålubb

"Agnfiskaren" fick sin långa i närheten av vita fläcken. Vilken otrolig tillfällighet att de var där och fiskade agn på botten! :o

InläggPostat: 14 september 2012, 11:20 

Artlista: Bleka 5.5 kg
Nordisk bläckfisk(8 armad) 2.0 kg
Blåkäft 1240 g
Glyskolja 0.100 kg
Sej 14.2 kg
Havskatt 0.450 kg
Hågäle
Knaggrocka 4.5 kg
Knot 880 g
Kolja 2.0 kg
Kummel 4.0 kg
Uer 2.1 kg
Lubb 6.7 kg
Långa 11.8 kg
Makrill
Marulk 0.3 kg
Pigghaj 4.o kg
Rödknot 0.190 kg
Rödspätta 1.2 kg
Skädda
Skrubba
Torsk 10.1 kg
Vitling 1 kg, Glasvar 1 kg
Ja,det är ju inte riktigt okej att säga att man ska ut och fiska agn och sen komma in med en fin långa,kan även dra mig till minnes att det var nån lubb i 9 kilosklassen inblandad. Var även i väg v 31 förra sommaren med farsan å nåra till,då fick gubben en långa på 21,5 kg på sitt livs första nedsläpp med rent metestackel. Det var oxå utanför vitafläcken ungefär. Det viktiga är att man inte hamnar för långt ut så man är på ren dybotten för då blir man utan. Och visst Magnus,lubb,blåkäft,calamari å lite annat är ju längre ut mot Innfjorden. Jag kommer inte i håg nåra riktmärken så det är bara att prova sig fram. :)

InläggPostat: 16 september 2012, 23:10 

OK, cool! Tack för tipsen... Den dag långan var på hugget förra året när vi var där så hade vi bäst lycka i närheten av lerbotten, utan att vara ute på den (det var vi någon drift). Kom vi för grunt (nära berget) så fick vi heller inga hugg.

Vi var aldrig längre västerut än den lilla tunneln i berget.

Just kompletteringsköpt lite inför resan så allt skall vara på plats... :)

Återkommer med rapport!

InläggPostat: 17 september 2012, 21:49 

Artlista: Bleka 5.5 kg
Nordisk bläckfisk(8 armad) 2.0 kg
Blåkäft 1240 g
Glyskolja 0.100 kg
Sej 14.2 kg
Havskatt 0.450 kg
Hågäle
Knaggrocka 4.5 kg
Knot 880 g
Kolja 2.0 kg
Kummel 4.0 kg
Uer 2.1 kg
Lubb 6.7 kg
Långa 11.8 kg
Makrill
Marulk 0.3 kg
Pigghaj 4.o kg
Rödknot 0.190 kg
Rödspätta 1.2 kg
Skädda
Skrubba
Torsk 10.1 kg
Vitling 1 kg, Glasvar 1 kg
Ja,det är perfekt om man hittar gränsen mellan dy och sten. Skitfiske på er,ser fram emot fångstrapport. :)

InläggPostat: 19 oktober 2012, 10:54 

Så, till slut kommer en rapport...

Deltagare i år var Magnus - lite mer rutinerad än förra året och med mer prylar, Tekota, SG Jigstick + nytt lätt agnfiskespö - samt Kalle - van flugfiskare i fjällen men grön på havsfiske.

Dag 1 körde vi med John Kofoed. Han sa att fjorden var full med makrill, vilket inte var en överdrift. Vi började med agnfiske vilket visade sig vara onödigt, om man behövde agn någon gång under de dagar vi fiskade var det bara att släppa ned en häckla 3-20 m så hade man makrill på. Men efter att ha fyllt en bit av en balja med agnfisk tog vi bort några krokar på häcklan och när man hade makrill på så släppte vi ned mot jagande torsk och sej längre ned. Fisken högg på löpande band och dubbléer var inte ovanliga. Helst skulle man dock ha en makrill på, inte två, annars var det risk för trassel när de två snurrade runt där nere. Magnus lyckades med konststycket att på en häckla med tre krokar + pirk få fem makrillar, två stycken hade snarat en tredje som satt helt fastsnarad i nylonlinan! John sa ofta att man skulle vänta när torsken/sejen var framme och åt på makrillen men vid ett tillfälle höll spöt på att ryckas ur handen på mig. En dubblé på matsej, ca 3 kg. Tyngsta lyftet för mig visade sig tyvärr vara en dubblé på 2 mattorskar i 4 kg klassen. Kalle fiskade med sitt spinnspö för fjällturer - teleskop... Vid ett tidigt påslag av större fisk bröts dock övre sektionen, därefter var det mer att likna vid ett båtspö... :D

Strax därefter gick hela spöt i bitar vid ett mothugg. John var snabbt framme och hjälpte honom att matcha upp fisken som visade sig vara en kolja/vitling dubblé. Jag hade, för att bredda möjliga arter en del, börjat köra med agnad pirk, vilket var lyckat, framförallt för vitlingen. Men medan John hjälpte Kalle började Magnus rulla knarra på i jämn takt. Och det slutade inte! Spöt stod i full båge och Magnus vågade inte bromsa mer. Till saken hör verkligen att påspolad på rullen var 0,25 mm nylonlina! När Kalle fått upp sin dubblé fattade John vad som var på gång. Jag skojade och sa att han fick starta båten och åka efter. Men till slut stannade fisken efter vad som måste ha varit minst 50 m utras, och Magnus kunde matcha in den försiktigt, försiktigt med rusningar då och då. Fisken gick lugnt och stabilt, utan de knyckar som t ex sejen brukar ha så John blev mer och mer övertygad om att det var en flundra. Men till slut kom det i alla fall upp en fin sej som visade sig väga 6,3 kg. Mycket bra matchat av Magnus.

Magnus lyckades också få en riktig jätte till knot (en art som det också fanns hur mycket som helst av - så fort en häckla kom i närheten av botten så var dom där) på hela 880 g, inte långt från svenska rekordet. Själv fick jag ett hyfsat nytt pb på vitling på 960 g.

När värsta huggruschen ebbat ut åkte vi ut och djupmetade. Vi började utanför (väster om) vita fläcken. Efter en stund med bara två missade hugg för mig och Kalle (dom vara bara framme och ruskade lite, sedan försvann dom) så flyttade vi till en bergsklippa (på botten alltså) rakt utanför älvoset. Inget där heller så vi flyttade närmare den norra sidan av fjorden fortfarande ung. i höjd med älven. Där fick till slut Magnus sin första långa, dock en ganska liten på 2 kg. Och jag följde upp med en vitling på djupmetet på ca 90-100 m djup!

Avslutade tillbaks där vi började (snett ut inåt från stan) men det var lugnare där nu. Fick fisk men inget speciellt.

Dag 2 var klart sämre, förutom makrillen och knoten som fanns hur mycket som helst. Vi fick lite mattorsk och sej när vi speedjiggade i älvoset i ganska stark ström. Kalle tog dagens största, en sej på 4,3 kg. Djupmetet gav inget.

Dag 3 började om möjligt ännu sämre. Jag körde efter kummel nästan hela dagen med mete med hel makrill. Till slut på eftermiddagen fick de andra till ett bra vitlingfiske. Jag hade först några missade hugg. Efter att missat väl många hugg förra året körde jag i år med trekrok på andra kroken (längre bak på fisken). Denna var tacklad med en vanlig gäddtafs, med tanke på kummeln och långans tänder. Men i ett mothugg kom tafsen upp med beteslåset helt demolerat. Inte bra! Bytte till 0,80 flourocarbon. Vid nästa mothugg går flätlinan av alldeles nere vid tacklet! Måste blivit skadad vid något tillfälle. Frustration!! :evil: Under tiden drar framförallt Magnus men också Kalle upp fina vitlingar. Till slut när eftermiddagen börjar gå mot sitt slut får jag ett hugg där jag lyckas kroka fisken. Men upp kommer en dubblé på vitling som uppenbarligen delat på makrillen. En sitter på första kroken (i huvudet på betesfisken) och en sitter på andra (apterad i ryggen). Otroligt! Så kummeln lyckades gäcka mig...

Summering: 8 arter (torsk, sej, vitling, makrill, knot, sill, långa, kolja). Höjdpunkter: 6,3 kg sej på 0,25 mm lina, knot på 880 g och kanske mitt pb på vitling på 960 g. I övrigt mer fisk än förra året men färre stora - ingen fisk över 7 kg och bara en över 5.

InläggPostat: 24 oktober 2012, 21:28 
Site Admin

Blåkäxa,
Glyskolja,
Hågäle 1,23kg,
Håkäring 210kg,
Kolja 3,6kg,
Knot 0,31kg
Lubb 9,6kg,
Långa 21 kg
Marulk 6,5kg,
Makrill
Moratorsk 0,875kg
Pigghaj 6,3kg
Plogjärnsrocka 10,0kg
Sandskädda 0,56kg
Sej 15,5kg
Skrubbskädda 0,7kg
Torsk 9,8kg
Uer 1,5 kg
Vitling 1,4kg
Tack för en bra skriven rapport, intressant!

Riktat fiske efter kummel, det var en tuff utmaning!

InläggPostat: 17 september 2013, 12:10 

Kort rapport från årets resa v 34. Först några dagars fiske med lillgrabben 5 år. Körde ett kortare pass på förmiddagen och ett kortare på kvällen. Ganska trögt fiske med ströfiskar (knot, makrill och torsk) fram till andra dagens kväll då vi hittade stimmen utanför dockan och hade en bra huggrusch av torsk och sej. Bl a fick jag en dubblé på två fina mattorskar som avblodade i hamn vägde 2,95 kg stycket...båda två exakt... måste varit tvillingar... :) Vid mete vid huset blev det lite vitling och skrubbskädda. Utmaningen var att inte grabben skulle få för stora fiskar som han inte orkade med... ;-)

Sedan lite mer "riktigt" fiske med John i 3 dagar. Med var nu också Magnus, Kalle och Fredrik. Första dagen körde vi mycket efter torsk/Sej. Den större sejen lyste med sin frånvaro, förutom någon i 3 kg-klassen var nästan alla mellan 1-2 kg, bra matfisk dock. Magnus svarade för resans antiklimax. Med ett utras på ca 20 m efter ett hugg så tänkte vi att han kanske skulle matcha förra årets sej på 6,3 kg men upp kommer en kilossej... :D Lite klent ställd broms... ;) Torskarna höll bättre storlek kring 3 kg och Kalle slår till med en riktigt fin på 6,4 kg. Fredrik får också en fin torsk på 5,1 Kg. Kul på lite lättare utrustning.

Dag 2 - djupmete. Efter agnfiske så börjar vi meta. Lite trögt på den vanliga platsen, Magnus får dock en lubb på ca 3,5 kg (första lubben för oss - hustrun blev supernöjd, hon älskar lubb...till mat alltså...). Flytt till de s k kyrktornen utanför älvoset och där lossnar det lite. Jag och Fredrik tar var sin långa av matstorlek, ca 3,5-4 kg. Jag får en hågäle och Kalle slår till med en fin vitling på 1,1 kg.

Dag 3 - trögare...både att agnfiska och djupmetet. Kalle får dock till slut en långa och jag en hågäle till...

InläggPostat: 22 september 2014, 12:02 

Rapport från vår resa för några veckor sedan. Vi hade ett helt fantastiskt fiske. Det var otroligt gott om sej i 4-5 kg klassen, största fisk blev 7,0 kg. Men det mest spektakulära blev Magnus bifångst med en Bleka på 6,92 kg. Det var gott om sill inne också så vi fiskade mest med mete med hel sill, väldigt roligt fiske tycker jag. Det blev också ett fåtal torskar, den största på lite drygt 5 kg men den var tyvärr väldigt mager...

Tredje dagen körde vi djupmete och även det gick väldigt bra. På 5 h lyckades vi ta upp 8 långor. Jag fick en på 6,7 kg, Magnus en på 7,2 kg och vår rookie Fredrik L lyckades med sin första långa ta upp en gris på 13,3 kg.

Det var också riktigt bra storlek på makrillen som fanns inne, många kring 800g+. Enda besvikelsen kom på eftermiddagen den sista dagen då Karl-Petter tappade en glasvar i ytan som hade huggit på en sandeel fiskad vid botten.

John tog några filmer:
https://www.youtube.com/watch?v=wuT5-bMR2XA

https://www.youtube.com/watch?v=0NYxBjmXjMA

InläggPostat: 28 september 2014, 01:38 
Site Admin

Blåkäxa,
Glyskolja,
Hågäle 1,23kg,
Håkäring 210kg,
Kolja 3,6kg,
Knot 0,31kg
Lubb 9,6kg,
Långa 21 kg
Marulk 6,5kg,
Makrill
Moratorsk 0,875kg
Pigghaj 6,3kg
Plogjärnsrocka 10,0kg
Sandskädda 0,56kg
Sej 15,5kg
Skrubbskädda 0,7kg
Torsk 9,8kg
Uer 1,5 kg
Vitling 1,4kg
Inte utan att man blir lite sugen att åka till Åndalsnäs igen. Verkar nästan alltid finnas mycket fisk. Tyvärr så är det väl inte de största fiskarna som simmar i den fjorden. Men artrikedommen är helt ok.

Fina fiskar ni fick! Såg en Hälleflundra på en av filmerna. Var fick ni den?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]